Friska tänder är grunden för en god hälsa

Träning är bra för kroppen och bidrar till en hälsosam livsstil. Men det finns andra saker du måste tänka på för att du ska må bra. Sömn, kost och munhälsa är också viktiga saker för att ha en god hälsa. Tänderna och munnen påverkar dig mer än du kan tro. För att du ska ha en bra munhälsa är det viktigt att i förebyggande syfte regelbundet kontrollera tänderna. Hos Södertandläkarna kan du göra en förebyggande behandling som är ett slags underhåll av din munhälsa. Att försöka göra en kontroll någon gång per år är att föredra. Mår tänderna bra kommer du också att må bättre. Det finns faktiskt samband mellan tandlossning och andra sjukdomar som till exempel hjärtinfarkt. Därför är munhälsan lika viktig som träningen för att hålla sjukdomar borta.


Ha rutiner för både träning och munhälsan

Mellan kontrollerna är det viktigt att arbeta förebyggande varje dag. Borsta tänderna två gånger om dagen med fluortandkräm och rengör gärna mellan tänderna med tandtråd eller tandstickor. Små saker som du gör i din vardag kan göra att du undviker problem i framtiden. Det är precis som med träningen, det gäller att få in en rutin kring tandborstning. Då är det lättare att få den gjord. När det gäller träning rekommenderar Folkhälsomyndigheten att alla vuxna genomför någon form av fysisk aktivitet regelbundet. Att ägna dig åt pulshöjande aktivitet i minst 150-300 minuter varje vecka är en bra riktlinje att förhålla dig till. Att ägna dig åt någon form av muskelstärkande träning minst två gånger i veckan är bra för att bibehålla en stark och välmående kropp. Tänk på att involvera kroppens stora muskelgrupper. Att vara fysiskt aktiv i vardagen är också bra för din hälsa, speciellt om du har ett stillasittande arbete.

Återhämta dig ordentligt efter träningspassen

Träning är inte bara själva träningspasset utan inkluderar även tiden före och efter. Att ta en dusch efter en jobbig löprunda eller komma hem från gymmet och duscha av dig träningen är en fantastiskt härlig känsla. För att göra det ännu bättre ska du satsa på ditt badrum. Ibland är en snabbdusch behövligt och ibland är en längre dusch behövlig där du kan njuta av att träningen är avklarad för denna gång och att du gjort ett bra jobb. Att ha snygga duschväggar i ditt badrum kan göra att det känns lyxigt och trevligt att duscha. Det finns olika typer av duschväggar, försök att hitta en som är funktionell och som passar in i just ditt badrum. När du trivs i ditt badrum kommer varje dusch att vara en upplevelse. För att du ska tillgodogöra dig träningen behöver du återhämta dig och återhämtningen börjar redan i duschen.

Gör ett spa hemma i badrummet

Du kan med fördel göra en egen duschrutin där du verkligen vårdar dig själv. En dag i veckan kan du duka upp med olika produkter och göra ditt eget hemmaspa, med fördel efter att du har tränat. Gör ansiktsmask, kroppspeeling, klipp och lacka naglarna, gör en hårinpackning och njut av en lugn stund för dig själv. Det är verkligen återhämtning för både kroppen och knoppen. Stäng gärna av mobilen och verkligen slappna av. Mental träning är också en form av träning men som ger något helt annat än vad ett fysiskt träningspass gör.

Duscha bort all svett efter träningen

Att duscha efter träningen är även viktigt för att få bort bakterier och svett som du har på kroppen. Svett kan även täppa igen dina porer, vilket kan orsaka finnar och andra saker. Därför ska du göra det till en vana att alltid duscha efter ett svettigt träningspass. Tänk på att tvätta dig noggrant i ansiktet och träna helst inte med smink. Om du gör det ska du definitivt rengöra ansiktet direkt när du är färdig.

Träna lite varje vecka

Det är viktigt för din hälsa överlag att du tränar varje vecka. Det finns rekommendationer om att varje vuxen person ska röra sig och vara fysiskt aktiv 150 minuter varje vecka och då med måttlig intensitet. Alternativt 75 minuter med hög intensitet. Detta är extra viktigt om du har ett stillasittande arbete. Tänk på att vardagsmotion också är väldigt bra för hälsan. Du ska dock inte vara stressad över träningen utan satsa på den träning som du hinner med, orkar göra och klarar av. Det lilla betyder en hel del och det är de små sakerna som du ska börja med för att få en hälsosam livsstil.